torsdag 19 juni 2014

Var skall man börja

Var skall man börja när man skriver en sång?
Var skall man börja när man startar en blogg?
Var skall man inte börja?
Var skall man sluta?

Var som helst!

Denna blogg handlar om notskrivningsprogrammet MuseScore. Vill du veta allt om programmet, gå till

Så vad finns kvar för mig att berätta i denna blogg? Kanske sådant som jag själv finner nyttigt, intressant, spännande. En del av det har jag skrivit om i ovannämnda forum och jag har kanske något på Youtube också.

Filosofi

Jag använder nästan bara gratisprogram på datorer. OpenOffice för textbehandling, kalkyl, grafer, presentationer mm, Inkscape för vektorgrafik, Gimp och Paint.Net för övrig grafik. Och MuseScore för notskrivning.
Jag har tillgång till Sibelius. En del av mitt notmaterial skrev jag i tiderna med Sibelius och använder det därför ännu sporadiskt. Samma sak gäller Encore. Men allt nytt skriver jag med MuseScore. Och ofta försöker jag även konvertera gamla noter från Sibelius och Encore till MuseScore.
Om jag tjänade mitt levebröd med att skriva noter, om det var min huvudsakliga uppgift, som jag använde största delen av min arbetstid åt, skulle jag utan vidare använda Sibelius. Men Sibelius är stort och aningen svårhanterligt. Massor att lära sig innan det börjar löpa. Och så länge det inte löper, känner man sig frustrerad. Frustrationen minskas inte av tanken att det här programmet faktiskt kostar en massa.
Med gratisprogrammen känner jag aldrig frustration, även om de inte alltid funkar. Varje gång det strular till med programmet, vare sig det handlar om textbehandling, grafik eller noter, tar jag det med stoiskt lugn. Ingen är mig skyldig att rätta till programmens fel. Jag är mycket tacksam för dessa program, de är mycket väl fungerande program.
De kostar aldrig mer än vad de är värda!

I nästa nummer...

Jag kommer att berätta om några tonsättningsprojekt, om ett spännande tonsättningskoncept som jag prövat med elever i lågstadium och i gymnasium, om att tonsätta med hjälp av MuseScores inbyggda funktioner, om att skapa grafik, om en hel del annat. Denna blogg kommer inte att följa någon ordning precis, lika lite som mitt sätt att skriva sånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar